Sunday, March 18, 2007

1st trip to Terengganu

Perjalanan pertama kali ke Terengganu saya lalui naik bus. Saya ditemeni RO (Research Officer) kami yang bernama Adil.

Naik dari Taman Sri Putri sekira pkl 10 malam, nyampai Terengganu jam 7 pagi. Rute perjalanan dari Sri Putri-Yong Peng-Segamat (full hutan belantara)-Kuantan Pahang-Terengganu

Uniknya, yang membuat saya sangat terkesan adalah saat adzan shubuh, bus berhenti di masjid dan mempersilakan penumpang untuk sholat, selepas itu melanjutkan perjalanan lagi. Wah, rasanya saya baru pertama kali naik bus seperti ini. Yah, memang sering dengar sich, bahwa negeri utara malaysia sangat kuat dalam berislam, seperti Terengganu, Kelantan, dan Kedah.

Alhamdulillah..... saya akhirnya dah menginjakkan kaki di Negeri Terengganu.

Kami turun Masjid Terapung Tengku Tengah Zahariah, benernya gak terapung sih, cuma serasa terapung karena dibangun di atas muara sungai. Kami dijemput oleh Asrul (alumni FKE UTM juga yang asal dan kerja wirausaha di Terengganu).

No comments:

Post a Comment